Δύο σημαντικές διχογνωμίες σχετικά με θέματα που άπτονται της λειτουργίας και του κανονισμού, υποχρέωσαν τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου κ Παύλο Καλογεράκη να απευθύνει ερώτημα προς την “Νομοτέλεια” και από την οποία έλαβε τις παρακάτω επισυναπτόμενες απαντήσεις.
Η πιστή τήρηση του κανονισμού λειτουργίας αποτελεί την μόνη εγγύηση για ουσιαστική αναβάθμιση του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτό, παρόλο που αποτελεί κυρίαρχη ευθύνη του Προέδρου, έχει την ανάγκη της φροντίδας όλων των μελών. Η εντός του ορισμένου χρόνου τήρηση των διαδικασιών και η αποφυγή περιττών σχολιασμών και επικρίσεων είναι η αυτονόητη ενδεδειγμένη συμπεριφορά η οποία μπορεί να συμβάλλει στην αναβάθμιση της κορυφαίας για τον Δήμο της Χίου θεσμικής διαδικασίας.
Εξυπακούεται ότι η λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να κινείται απαρέγκλιτα στο πλαίσιο των νομών και των κανονισμών και να παράγει εκτελεστές αποφάσεις, ταυτόχρονα όμως πρέπει να διασφαλίζει τον έλεγχο, την πολυφωνία, την συνεργασία και την σύγκληση.
Η Ερώτηση του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου.
Νομοτέλεια επί ερωτημάτων σε θέματα τα οποία προέκυψαν κατά τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.
Κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία πραγματοποιήθηκε με μία ενδιάμεση διακοπή, προέκυψαν δύο θέματα για τα οποία υπήρξε διαφοροποίηση γνώμης. Ως Πρόεδρος και παρά την σχεδόν βεβαιότητα που είχα ως προς την ερμηνεία της νομοθεσίας και του κανονισμού λειτουργίας του Συμβουλίου, απηύθυνα τις ανάλογες ερωτήσεις προς την «Νομοτέλεια», για την αποφυγή και της ελάχιστης αμφιβολίας ως προς την εκ μέρους μου τήρηση Νόμων και Κανονισμών.
Υπενθυμίζω ότι η μία ερώτηση αφορούσε το πρώτο θέμα που προέκυψε κατά την συνεδρίαση, δηλαδή το κατά πόσον μπορεί η Δημοτική Αρχή (Δήμαρχος και Αντιδήμαρχοι) να απαντά σε ερωτήσεις μόνο γραπτώς (παράγραφος Νο 2 του εγγράφου της απάντησης), ενώ η δεύτερη ερώτηση αφορά στο κατά πόσον ένα μέλος του Συμβουλίου το οποίο απουσιάζει, για οποιοδήποτε λόγο από την συνεδρίαση, μπορεί να έλθει στην συνεδρίαση κάποια στιγμή και μάλιστα μετά την διακοπή της συνεδρίασης και να θέσει θέμα «επί της διαδικασίας», επαναφέροντας διαδικαστικό θέμα για το οποίο είχε προ ωρών λήξει η συζήτηση.
Μόλις προχθές έλαβα τις απαντήσεις από την «Νομοτέλεια». Παρακαλώ για την αναλυτική ενημέρωσή σας από τα επισυναπτόμενα 3 έγγραφα, από τα οποία τα δύο έχουν την διατύπωση των ερωτήσεων και το τρίτο τις απαντήσεις της «Νομοτέλειας».
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου
Παύλος Π. Καλογεράκης
1ο Ερώτημα
Κατά την έναρξη της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου παρουσιάστηκε ένα θέμα
αντιπαράθεσης μεταξύ των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο εμπεριείχε και την
ερμηνεία ενός άρθρου στον Κανονισμό Λειτουργίας. Υπήρξε η σχετική ένταση αλλά η
συνεδρίαση συνεχίστηκε κανονικά με την εξέταση και συζήτηση επί των θεμάτων της
ημερήσιας διάταξης.
Μετά από ένα διάλειμμα, (ή μια διακοπή της συνεδρίασης), όταν αυτή συνεχίστηκε, ένας
δημοτικός σύμβουλος, (ο οποίος πιθανόν να είναι και επικεφαλής συνδυασμού) και ο
οποίος απουσίαζε από τη συνεδρίαση μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο, ζητά το λόγο
αναφέροντας ότι θα μιλήσει «επί της διαδικασίας» και επαναφέρει, αλλά και εκτενώς
αναφέρεται στο θέμα αντιπαράθεσης που προέκυψε στην αρχή της συνεδρίασης.
Είναι αποδεκτό νομικά τούτο; Σημειώνεται ότι στον Κανονισμό μας δεν γίνεται αναφορά επί
μίας τέτοιας περίπτωσης.
2ο Ερώτημα
Κατά το α μέρος της συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου υποβάλλονται
ερωτήματα προς τη Δημοτική Αρχή, σε καθένα που ασκεί διοίκηση
συμπεριλαμβανομένων των νομικών προσώπων.
Κανονισμός του Δημοτικού Συμβουλίου: «Ακολουθεί η διαδικασία των
απαντήσεων, χωρίς διάλογο, με τη δυνατότητα και υποχρέωση του
Δημάρχου κα των Αντιδημάρχων για παροχή στοιχείων και
πληροφοριών εντός ενός μηνός. Ο χρόνος για κάθε ανακοίνωση,
πρόταση, ερώτηση, αναζήτηση στοιχείων ή απάντηση δεν μπορεί να
υπερβαίνει τα δύο λεπτά.>>
Παρακαλούμε να μας απαντήσετε στο κατά πόσο νομιμοποιείται η
Δημοτική Αρχή να απαντά όλα τα ερωτήματα γραπτώς μέσα στο
προβλεπόμενο χρονικό διάστημα.
Οι απαντήσεις από «Νομοτέλεια»
1. Κατά τη διεξαγωγή της συνεδρίασης, τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου
μπορούν να επικαλεσθούν παρεμπίπτοντα ζητήματα, που αφορούν ιδίως την
τήρηση του κανονισμού λειτουργίας, τη σειρά των θεμάτων της ημερήσιας
διάταξης και την πρόταση για την αναβολή οποιουδήποτε θέματος. Ο
επικαλούμενος το παρεμπίπτον ζήτημα οφείλει να το προσδιορίσει μέσα σε ένα
λεπτό και να το στηρίξει σε συγκεκριμένη διάταξη, διαφορετικά η επίκληση
απορρίπτεται από τον πρόεδρο, ο οποίος και αποφαίνεται εν τέλει για την ύπαρξη ή
όχι παρεμπίπτοντος ζητήματος, ενώ αν διατυπωθούν αντιρρήσεις κατά της άποψης
του προέδρου, αποφασίζει σχετικά το δημοτικό συμβούλιο, χωρίς περαιτέρω
συζήτηση. Επίκληση παρεμπίπτοντος ζητήματος δεν επιτρέπεται μετά την έναρξη
της ψηφοφορίας για το κύριο ζήτημα (άρθρο 4 Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας
του Δημοτικού Συμβουλίου).
Στην περίπτωση του ερωτήματος, διεξήχθη συζήτηση επί παρεμπίπτοντος
ζητήματος, μετά την περάτωση της οποίας συνεχίσθηκε η συζήτηση και η λήψη
αποφάσεων για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Επομένως, εφόσον πριν από
την προσωρινή διακοπή της συνεδρίασης είχε ληφθεί απόφαση επί του θέματος ή
επί των θεμάτων με το οποίο ή με τα οποία σχετίζεται το συζητηθέν παρεμπίπτον
ζήτημα, δεν θα έπρεπε να είχε επιτραπεί η επανασυζήτηση του ίδιου ζητήματος
μετά τη λήξη της προσωρινής διακοπής.2. Οι ερωτήσεις που υποβάλλονται από τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου
μετά την έναρξη της συνεδρίασης, απαντώνται μεν υποχρεωτικά από το δήμαρχο
και τους αντιδημάρχους μέσα σε ένα (1) το πολύ μήνα, η έγγραφη όμως ή
προφορική μορφή των απαντήσεων επιλέγεται από αυτούς (απαντώντες), χωρίς να
επιβάλλεται από το νόμο η γενικευμένη και καθολική χρήση της έγγραφης μορφής
σε όλες τις περιπτώσεις (άρθρα 61 παρ. 3 και 69 παρ. 3 Ν 3852/2010, σε
συνδυασμό με το άρθρο 4 του Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού
Συμβουλίου).