Τις συστάσεις τους για το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου και τη σταδιακή χαλάρωση στα εσωτερικά σύνορα αναμένεται να παρουσιάσουν σήμερα οι Βρυξέλλες, με τις τελικές αποφάσεις να ανήκουν στα κράτη-μέλη.
Σύμφωνα με έγγραφο, το οποίο έχει στην κατοχή του το Γαλλικό Πρακτορείο, η Κομισιόν αναμένεται να προτείνει συντονισμένο, όσο το δυνατόν πιο αρμονικό και χωρίς διακρίσεις άνοιγμα της τουριστικής περιόδου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να προτείνει προσέγγιση τριών φάσεων για το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ των χωρών μελών, ωστόσο, δεν είναι σαφές αν η Κομισιόν θα υποστηρίξει την ιδέα της δημιουργίας «τουριστικών διαδρόμων», με την σύναψη διμερών συμφωνιών ανάμεσα σε χώρες μέλη που θα ανοίγουν αμοιβαία για τους τουρίστες τους τα σύνορά τους.
Η πρώτη βασική πρόταση των Βρυξελλών είναι οι χώρες που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν λάβει προληπτικά μέτρα, να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο.
Για παράδειγμα αν η Αυστρία ανοίξει τα σύνορά της με τη Γερμανία, πρέπει να πράξει το ίδιο και με την Τσεχία αν αυτή η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση συγκρίσιμη με τη Γερμανία. Ομοίως, όταν μια χώρα ανοίγει τα σύνορά της με μια άλλη, πρέπει να το πράξει για όλους τους κατοίκους αυτής της χώρας, ανεξάρτητα αν έχουν ή όχι την ιθαγένεια.
Παράλληλα, η Κομισιόν θα ζητήσει από τα κράτη-μέλη να λάβουν τις κατάλληλες αποφάσεις με βάση την υγειονομική αξιολόγηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους συνεννόηση.
Αυτό το θέμα της αποκατάστασης της ελεύθερης μετακίνησης εντός του χώρου Σένγκεν είναι ζωτικής σημασίας για τον ευρωπαϊκό τουρισμό, έναν τομέα που αντιπροσωπεύει το 10% του ΑΕΠ της ΕΕ και το 12% της απασχόλησης.
Προβλήματα με τις ακυρώσεις
Όσον αφορά τα κουπόνια για όσους ακύρωσαν τα εισιτήρια τους με τις αεροπορικές εταιρείες, αν και έχει διαφανεί πως θα υιοθετηθούν, ένας νέος γύρος διαπραγματεύσεων θα τεθεί στο τραπέζι προκειμένου να ληφθούν οριστικές αποφάσεις.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε. οι καταναλωτές δικαιούνται να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων, όμως πολλοί ταξιδιωτικοί πράκτορες και αεροπορικές εταιρίες επιθυμούν να δώσουν πιστώσεις στους πελάτες.
Σύμφωνα με το έγγραφο που έχει δει το Γαλλικό Πρακτορείο, «οι μεταφορείς και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να ακολουθούν μια κοινή προσέγγιση, προσφέροντας στους επιβάτες και τους ταξιδιώτες μια ελκυστική επιλογή μεταξύ της επιστροφής χρημάτων, σύμφωνα με τα δικαιώματά τους με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ή της αποδοχής κουπονιών. Προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι επιβάτες και οι ταξιδιώτες να δεχτούν κουπόνια αντί για επιστροφή χρημάτων, τα κουπόνια πρέπει να προστατεύονται από τυχόν αφερεγγυότητα του εκδότη και να είναι επιστρεπτέα μετά από ένα έτος το μέγιστο».
Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Απριλίου, δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες ζήτησαν από την Επιτροπή να αναστείλει την υποχρέωση που επιβάλλεται στις αεροπορικές εταιρείες να αποζημιώνουν τους επιβάτες των οποίων τα ταξίδια ακυρώθηκαν λόγω του κορονοϊού, για να στηρίξουν έναν κλάδο που έχει καταβαραθρωθεί από την κρίση.
Η Επιτροπή προτίθεται να στείλει επιστολή σε όλα τα κράτη μέλη για να τους υπενθυμίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με αυτό το θέμα, σύμφωνα με μια πηγή με γνώση του θέματος.
Πηγή: efsyn