Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη διαδικασία υποβολής προτάσεων για την εγγραφή στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας (περίοδος 2020), δημοσιεύονται οι Δηλώσεις Πρόθεσης Υποβολής Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που κατατέθηκαν στη ΔΙΝΕΠΟΚ και συνάδουν κατ΄ αρχήν με το πνεύμα που διέπει τη Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) και την εφαρμογή της στη χώρα μας.
Σημειώνεται ότι εντός της προθεσμίας κατατέθηκαν σαράντα τέσσερις (47) Δηλώσεις. Επιπλέον, δύο (2) Δηλώσεις κατατέθηκαν εκπρόθεσμα και ως εκ τούτου δεν εξετάστηκαν. Από τις σαράντα τέσσερις (47) εμπρόθεσμα υποβληθείσες Δηλώσεις οι έντεκα (11) δεν συνάδουν κατ’ αρχήν με το πνεύμα της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO 2003), και τις πολιτικές εφαρμογής της στην Ελλάδα. Οι ενδιαφερόμενοι/ες θα ενημερωθούν με σχετικό έγγραφο για τους λόγους απόρριψης της Δήλωσης που υπέβαλαν.
Τριάντα τρεις (33) Δηλώσεις Πρόθεσης Υποβολής Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς προκρίνονται στο Β΄ Στάδιο, εκείνο της δημόσιας διαβούλευσης και της επεξεργασίας εκ μέρους των ενδιαφερομένων φορέων του Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Τα Δελτία “Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς” που προκρίνονται από Β. Αιγαίο είναι:
Ικαριακά Δρώμενα – Φεστιβάλ Ικαρίας
Κύκλος Πολιτισμού & Τέχνης (ΚΥ.ΠΟ.ΤΕ)
Σύλλογος Ένωση (Κουνιάδου – Προεσπέρας – Κάτω Προεσπέρας – Νάνουρα) Ικαρίας
Εξωραϊστικός & Πολιτιστικός Σύλλογος Γλαρέδων Ικαρίας “Η Ομόνοια”
Πολιτιστικός Σύλλογος Φάρου Ικαρίας “Το φανάρι”
Σύντομη Περιγραφή:
Τα πανηγύρια στην Ικαρία ήταν και εξακολουθεί να είναι βασική έκφραση μιας αποκλεισμένης κοινωνίας σε παλιότερους καιρούς, ένας τρόπος επικοινωνίας των μελών της, όπως επίσης είναι συνδεδεμένο με την υλοποίηση των κοινοφελών έργων της κοινότητας. Στα πανηγύρια επιβίωσαν: ο ικαριώτικος χορός, τραγούδια που έχουν συλλεχθεί από τον Αλέξη Πουλιανό υποκρύπτοντας την επιβίωση του θεάτρου και παλαιών θρύλων σε αγροτικές κοινωνίες.
Το ούζο Πλωμαρίου
Ταυτότητα Φορέα:
Οι πολίτες Πλωμαρίου και όχι μόνο, οι τέσσερις βιοτεχνίες παραγωγής το ούζου στο Πλωμάρι.
Πολιτιστικός Σύλλογος Πλωμαρίου “Το Πόλιον”
Σύντομη Περιγραφή:
Το ούζο Πλωμαρίου, που αποτελεί ένα σημαντικό κοινωνικο- πολιτιστικό και οικονομικό παράγοντα της περιοχής, είναι «αποσταγμένο anis » , είναι άχρωμο, διαυγές αλκοολούχο ποτό. Έχει αρώματα, κυρίως, γλυκάνισου και αναμιγνύεται με νερό γίνεται γαλακτόχροο.
Είναι ένα διακεκριμένο προϊόν του Πλωμαρίου αλλά και “το δακτυλικό αποτύπωμα της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής του Πλωμαρίου”, συνδεδεμένο με όλες τις κοινωνικές εκδηλώσεις, δημιουργεί την όμορφη συντροφιά.
Η εξαιρετική ποιότητα του ούζου Πλωμαρίου, διεθνώς αναγνωρίσιμη, θεωρούμε ότι οφείλεται στις ιδιαίτερες γεωμορφολογικές συνθήκες της περιοχής (κλίμα, νερό από το Σεδούντα , γλυκάνισος από το Λισβόρι , κ.ά.) αλλά στο σεβασμό προς την παράδοση των ντόπιων ποτοποιών.
Οι μάντρες της Λήμνου
Ταυτότητα Φορέα:
Οι φορείς του στοιχείου είναι στην πλειοψηφία τους οι κεχαγιάδες, οι αγροτο-κτηνοτρόφοι της Λήμνου, οι οποίοι είτε διαθέτουν παραδοσιακές μάντρες είτε τις νοικιάζουν, αναπτύσσοντας δίπλα και σύγχρονα προβατοστασία. Οι λειτουργίες της μάντρας, οι οποίες διατηρούν τον παραδοσιακό χαρακτήρα τους, εξακολουθούν να εξυπηρετούν τις ανάγκες των κτηνοτρόφων του ιδιαίτερου, μικτού γεωργο-κτηνοτροφικού συστήματος που χαρακτηρίζει τον πρωτογενή τομέα και την οργάνωση του αγροτικού χώρου της Λήμνου.
Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
- Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο
Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία που επικεντρώνεται στις πολιτιστικές αξίες των υγροτόπων, στα τοπία, στις ιερές φυσικές περιοχές και στις πολιτισμικές πρακτικές
- ΑΝΕΜΟΕΣΣΑ ”
Όμιλος Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου ΛΗΜΝΟΥ
Σύντομη Περιγραφή:
Οι μάντρες της Λήμνου συγκροτούν ένα σύστημα οργάνωσης του αγροτο-κτηνοτροφικού τομέα του νησιού, το οποίο καθορίζουν περιβαλλοντικοί και πολιτιστικοί παράγοντες (βιοποικιλότητα, κλίμα, ανάγλυφο, παραδοσιακές αγροτικές πρακτικές, κοινωνικοοικονομικές δομές). Γύρω από τη μάντρα αναπτύσσεται ένα σύστημα εγκαταστάσεων, βοσκοτόπων, καλλιεργειών και ανθρώπινων σχέσεων που δρουν συμπληρωματικά και επέτρεψαν στους ανθρώπους να επιβιώνουν