• Ιντα Είμαστε;
  • Επικοινωνία
Τρίτη, Απρίλιος 13, 2021
11 °c
Chios
14 ° Τρ
14 ° Τε
12 ° Πε
15 ° Πα
Inda News
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video
No Result
View All Result
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video
No Result
View All Result
Inda News

Το βήμα που ίσως είναι το τελευταίο

18 Μάιος 2020
σε Άποψη, Ψυχαγωγία
0

Αρχική » Άποψη » Το βήμα που ίσως είναι το τελευταίο

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ  ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

«Η επιτυχία στη δημιουργία της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Δυστυχώς, μπορεί να είναι και το τελευταίο». Η φράση του Στίβεν Χόκινγκ είναι η εισαγωγή στο ντοκιμαντέρ «iHuman» του Τόνγιε Χέσεν Σε, ένα από τα δέκα συνολικά που θα προβληθούν στο 22ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (5-15 Μαρτίου), στο πλαίσιο του αφιερώματος στην Ανθρωπόκαινο εποχή. Και να αγνοεί κανείς τι σημαίνει η λέξη, παρακολουθώντας τις ταινίες αντιλαμβάνεται ότι εκτός από την επιστημονική ερμηνεία υπάρχει ένα ερώτημα κοινό, το οποίο όσο παραμένει αναπάντητο γίνεται όλο και πιο αμείλικτο: «Τι είδους κοινωνία θέλουμε να δημιουργήσουμε στο μέλλον;». Η κλιματική αλλαγή, η εξαφάνιση ειδών από τον πλανήτη με ταχύτατους ρυθμούς, η οικολογική καταστροφή, οι συνέπειες των πυρηνικών δοκιμών, η υπερβολική χρήση πλαστικού, όλα, συνθέτουν μια νέα πραγματικότητα, απειλητική γιατί παραμένει ανεξέλεγκτη.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ευαίσθητο στους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς κραδασμούς, ανοικτό στις ερμηνείες και στις προκλήσεις, προτείνει ως ραχοκοκαλιά της φετινής διοργάνωσής του τη σύνθετη σκέψη για την επόμενη μέρα του πλανήτη. Ο όρος «Ανθρωπόκαινος» (τον οποίο εισήγαγε το 2000 ο νομπελίστας φυσικός Πολ Κρούτζεν) συντίθεται από τις λέξεις «άνθρωπος» και «καινός» (νέος), παράθημα που χρησιμοποιείται στα ονόματα των γεωλογικών εποχών. Η νέα γεωλογική-πλανητική εποχή, που διαδέχεται την Ολόκαινο, σε μεγάλο βαθμό καθορίζεται από τις δραστηριότητες του ανθρώπινου είδους. Η ιδέα μεταπήδησε στις ανθρωπιστικές επιστήμες, κατόπιν σε εφημερίδες και περιοδικά και τέλος στην καλλιτεχνική δημιουργία (φωτογραφία, ποίηση, όπερα, κινηματογράφος). Το 22ο Φεστιβάλ, εκτός από το αφιέρωμα, παρουσιάζει και μια δίγλωσση έκδοση 120 σελίδων όπου επιστήμονες, ιστορικοί του κινηματογράφου και φιλόσοφοι αναπτύσσουν τις απόψεις τους, διερευνώντας τη νέα αυτή πραγματικότητα.


Από το ντοκιμαντέρ «Ανθρωπόκαινος».

Από την ταινία της έναρξης, ήδη, την ερχόμενη Πέμπτη, 5 Μαρτίου, δηλώνονται οι προθέσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή Ορέστη Ανδρεαδάκη, της γενικής διευθύντριας Ελίζ Ζαλαντό και στενών συνεργατών τους (όπως του επικεφαλής του προγράμματος Γιώργου Κρασσακόπουλου): «My octopus teacher» των Φιλίπα Ερλιχ και Τζέιμς Ριντ. Ο έμπειρος δύτης και σκηνοθέτης Κρεγκ Φόστερ αποφάσισε να κάνει καταδύσεις στο Ακρωτήρι των Καταιγίδων, και βρέθηκε μπροστά σε κάτι απολύτως απρόσμενο: ανέπτυξε μια θερμή σχέση με ένα χταπόδι! Το χταπόδι τον οδήγησε σε ανεξερεύνητα θαλάσσια βάθη και του έμαθε να βρίσκει τον δρόμο του μέσα σ’ ένα δάσος από φύκια, να συνδιαλέγεται με τα ψάρια και τα όστρακα. «Του έμαθε, επίσης, πως δεν είμαστε το κυρίαρχο είδος στη Γη. Μια ιστορία φιλίας, ένα τρυφερό μάθημα σεβασμού, ελευθερίας και κοσμολογίας», σημειώνουν οι σκηνοθέτες.

Και στα 10 ντοκιμαντέρ του αφιερώματος η εικόνα είναι εκείνη που μεταφέρει όλο το βάρος του κόσμου: η εκθαμβωτική ομορφιά συνυπάρχει με τον τρόμο («Ανθρωπόκαινος: Η ανθρώπινη εποχή») το ανθρώπινο συγκρούεται με το μη ανθρώπινο ορισμένων επιστημονικών αναζητήσεων που εκτυλίσσονται σαν θρίλερ («iHuman»), τοπία εξωπραγματικά αλλού άγονα σαν διαστημικά, αλλού ζούγκλες στις οποίες διασταυρώνονται ετερόκλητοι «κάτοικοι» και περαστικοί («Ενδοχώρα»), το έδαφος που υποχωρεί (κυριολεκτικά) κάτω από τα πόδια μας καθώς δισεκατομμύρια τόνοι από χώμα μετακινούνται κάθε χρόνο και αποκόπτονται από το φυσικό περιβάλλον τους («Earth»). Ο λόγος σε πολλά ντοκιμαντέρ είναι ποιητικός και ελλειπτικός, η αφήγηση στοχαστική, με υπαρξιακές και φιλοσοφικές ανησυχίες, ένας εσωτερικός διάλογος με τον χρόνο και τη μνήμη. Το επόμενο βήμα μπορεί να είναι εξίσου μεγαλειώδες και ολοκληρωτικά καταστροφικό.


Η πρώτη και η δεύτερη εικόνα είναι από το «My octopus teacher» –ταινία έναρξης του φεστιβάλ–, μια ιστορία φιλίας ενός ανθρώπου με ένα χταπόδι! Κάτω, σκηνή από «iHuman».

Νεκροταφείο ταινιών

Η σκηνοθέτις, θεωρητικός του κινηματογράφου και καθηγήτρια Τζένιφερ Φέι, που υπογράφει και την εξειδικευμένη μελέτη «Αφιλόξενος κόσμος: ο κινηματογράφος στην εποχή του Ανθρωπόκαινου» (Oxford University Press, 2018), ξεχωρίζει, στην ειδική έκδοση του Φεστιβάλ, το «αριστούργημα», όπως το χαρακτηρίζει, του Μπιλ Μόρισον «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος» (2016), που περιλαμβάνεται στο αφιέρωμα. Εχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την περιγραφή της για την ταινία αυτή, η οποία αποτελείται από πολλές διαστρωματώσεις, διαπλέκοντας, δεξιοτεχνικά, την κινηματογραφική ιστορία με την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον.


Ταξίδι στις Αλπεις και η μάχη μεταξύ ανθρώπου και φύσης στο «Safety 1,2,3» (αριστερά). «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος», μια εμβληματική ταινία για το ίδιο το σινεμά και την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον (δεξιά).

«Η ταινία αποτελείται κατά μεγάλο μέρος από σκηνές από μισοαποσυντεθειμένες ταινίες γυρισμένες σε νιτρικό φιλμ, οι οποίες θάφτηκαν στο παγωμένο έδαφος της κοιλάδας του Γιούκον το 1929 και ανακαλύφθηκαν το 1978. Το Ντόσον Σίτι, πόλη χρυσοθήρων τον καιρό του “πυρετού του χρυσού” στα τέλη του 19ου αιώνα, ήταν ο “τελευταίος σταθμός” στο κύκλωμα προβολής ταινιών. Οι ταινίες έφταναν στους μικρούς κινηματογράφους της πόλης δύο ή τρία χρόνια μετά την πρώτη προβολή τους. (…) Αντί να πληρώσουν τα έξοδα για την επιστροφή ταινιών που δεν είχαν πλέον καμία αξία, οι διανομείς έλεγαν στους ιδιοκτήτες των κινηματογράφων να τις ξεφορτωθούν, πράγμα που εκείνοι έκαναν θάβοντάς τες στην ευρύτερη περιοχή. (…) Το 1929 περισσότερες από 500 ταινίες μεγάλου μήκους (πάνω από 1.500 μπομπίνες νιτρικού φιλμ) κλείστηκαν σε κιβώτια και τοποθετήθηκαν στην άδεια πισίνα του Ντόσον Σίτι, όταν μπαζώθηκε για να μετατραπεί σε μόνιμη βάση του παγοδρομίου της πόλης. Τις επόμενες δεκαετίες το πέρμαφροστ πάνω στο οποίο είναι χτισμένη ολόκληρη η πόλη προστάτευσε τις μπομπίνες από την πλήρη αποσύνθεση και ολόκληρη τη συλλογή ταινιών από την αυτανάφλεξη, γνωστό κίνδυνο με το νιτρικό φιλμ. Οταν έγιναν νέες οικοδομικές εργασίες στα τέλη του ’70, ο εκσκαφέας έφερε στο φως μπομπίνες από εύφλεκτο φιλμ ανακατεμένες με μπάζα κάτω από το παγοδρόμιο (…) Σε αυτό το κινηματογραφικό νεκροταφείο το φιλμ δεν πεθαίνει, αλλά συσσωρεύεται στην υποτιμημένη του μορφή ως εύφλεκτο απόρριμμα».


Ταξίδι στις Αλπεις και η μάχη μεταξύ ανθρώπου και φύσης στο «Safety 1,2,3» (αριστερά). «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος», μια εμβληματική ταινία για το ίδιο το σινεμά και την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον (δεξιά).

Η μικροϊστορία «χωνεμένη» από (και στη) μεγάλη ιστορία. Ισως και τα πολλά πρόσωπα του Ανθρωπόκαινου. Μήπως, όμως, τελικά, πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο σε πολλές, διαφορετικές, λήψεις;

Ετικέτες: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Προηγούμενο Άρθρο

Κλείνουν σχολεία και πανεπιστήμια στην Ιταλία

Επόμενο Άρθρο

«Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία»

Σχετικές Αναρτήσεις

Ehm… ή αλλιώς #SofaGate (της Μαρίας Σπυράκη)
Άποψη

Ehm… ή αλλιώς #SofaGate (της Μαρίας Σπυράκη)

Εμμονικοί και επικίνδυνοι (της Ευαγγελίας Μανιτσούδη)
Άποψη

Από τα ανοικτά παράθυρα στα selftest της ατομικής ευθύνης. (Της Ευαγγελίας Μανιτσούδη)

Από την Θ΄ Ωδή του Ακαθίστου Ύμνου  ( Του Γεωργίου Φωτ. Παπαδόπουλου- Master Ορθόδοξης θεολογία)
Άποψη

Από την Θ΄ Ωδή του Ακαθίστου Ύμνου <<ΧΑΙΡΕ, ΕΔΕΜ ΑΝΟΙΞΑΣΑ, ΤΗΝ ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΗΝ, ΑΓΝΗ>> ( Του Γεωργίου Φωτ. Παπαδόπουλου- Master Ορθόδοξης θεολογία)

Εμμονικοί και επικίνδυνοι (της Ευαγγελίας Μανιτσούδη)
Άποψη

Διαρρύθμιση οικογενειακού δικαίου η πισωγύρισμα στην πατριαρχία (της Ευαγγελίας Μανιτσούδη)

Επόμενο Άρθρο
Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία

«Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία»

Πού πρέπει να γίνει η εγκατάσταση κέντρων υποδοχής μεταναστών;

Πού πρέπει να γίνει η εγκατάσταση κέντρων υποδοχής μεταναστών;

Απάντηση Ακύρωση απάντησης

Προτεινόμενα

Σάμος: Πρόταση για δημιουργία δημοτικού φροντιστηρίου αλληλεγγύης

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου παραβιάζει τον κανονισμό και αρνείται την συζήτηση θεμάτων

Το Δημοτικό Συμβούλιο Χίου προτρέπει τη Λιμενική Επιτροπή να κλείσει την Προκυμαία

Συνεδριάζει με 3 θέματα το Δημοτικό Συμβούλιο Χίου την Δευτέρα 12/4/2021

Δημοφιλή Νέα

  • Θρήνος... Νεκρός 18χρονος μοτοσικλετιστής, με βαριά τραύματα ο άλλος.

    Θρήνος… Νεκρός 18χρονος μοτοσικλετιστής, με βαριά τραύματα ο άλλος.

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Πεταμένα λεφτά… Εκεί που « Πονάει » να πατήσει ο Μουτζούρης την Johansson

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Χίος-κορωνοϊός: 4 υπάλληλοι του τομέα καθαριότητας του Δήμου θετικοί στον κορωνοϊό

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Οι υπερδομές που κατασκευάζονται ήδη (στην Σάμο, Κώ,Λέρο) δεν θα θεωρούνται εθνικό έδαφος.

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Σοβαρό τροχαίο στα Νένητα

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
Inda News

Inda News

Ενημέρωση Με Άποψη

NeuroSynthesis ΕE

Ελευθερίου Βενιζέλου 86
82132, Χίος
Ελλάδα

Επικοινωνία

P. (0030) 22710 81989
F. (0030) 22710 81989
Email: info@indanews.gr

Εγκαταλείπει τον στόχο του μαζικού εμβολιασμού η Αυστραλία μέχρι το τέλος του 2021

Εγκαταλείπει τον στόχο του μαζικού εμβολιασμού η Αυστραλία μέχρι το τέλος του 2021

Η Αυστραλία εγκατέλειψε τον στόχο που είχε για τον εμβολιασμό σχεδόν του...

Περισσότερα
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video

Μέλος Του

melos media

Ετικέτες

Ανδρέας Μιχαηλίδης Χίος κυβέρνηση Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου Ελλάδα ΕΕ Σάμος Κυριάκος Μητσοτάκης Νότης Μηταράκης ΗΠΑ ΣΥΡΙΖΑ νέα κρούσματα Δήμος Χίου Μεταναστευτικό Τουρκία “Κορονοϊός” Λέσβος Προσφυγικό κορωνοϊός
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία

© 2020 Neurosynthesis.

No Result
View All Result
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video

© 2020 Neurosynthesis.

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη. Υποθέτουμε ότι συμφωνείτε με αυτό, μπορείτε όμως να διαγραφείτε ανά πάσα στιγμή. Ρυθμίσεις CookiesΑΠΟΔΟΧΗ
Πολιτική Απορρήτου

Πολιτική Απορρήτου Ιστότοπου

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη. Από αυτά, τα απολύτως απαραίτητα cookies αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή σας και είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies τρίτων τα οποία αποθηκεύονται μόνο μετά τη συναίνεσή σας και χρησιμοποιούνται για την ανάλυση της συμπεριφοράς σας στη χρήση του ιστότοπου. Για τη χρήση ή μη των cookies τρίτων μπορείτε να αλλάξετε την επιλογή σας οποιαδήποτε στιγμή.
Necessary
Always Enabled

Τα απολύτως απαραίτητα cookies χρησιμοποιούνται για τη διασφάλιση και εύρυθμη λειτουργία του ιστότοπου.

Non-necessary

Χρησιμοποιούμε cookies τρίτων για την ανάλυση της επισκεψιμότητας και της χρήσης του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies για την προβολή διαφημίσεων και υπηρεσιών τρίτων (youtube).

SAVE & ACCEPT