• Ιντα Είμαστε;
  • Επικοινωνία
Τρίτη, 21 Μαρτίου, 2023
10 °c
Chios
12 ° Κυ
14 ° Δε
14 ° Τρ
12 ° Τε
Inda News
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video
No Result
View All Result
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video
No Result
View All Result
Inda News

Το βήμα που ίσως είναι το τελευταίο

18 Μαΐου 2020
σε Άποψη, Ψυχαγωγία
0

Αρχική » Άποψη » Το βήμα που ίσως είναι το τελευταίο

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ  ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

«Η επιτυχία στη δημιουργία της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Δυστυχώς, μπορεί να είναι και το τελευταίο». Η φράση του Στίβεν Χόκινγκ είναι η εισαγωγή στο ντοκιμαντέρ «iHuman» του Τόνγιε Χέσεν Σε, ένα από τα δέκα συνολικά που θα προβληθούν στο 22ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (5-15 Μαρτίου), στο πλαίσιο του αφιερώματος στην Ανθρωπόκαινο εποχή. Και να αγνοεί κανείς τι σημαίνει η λέξη, παρακολουθώντας τις ταινίες αντιλαμβάνεται ότι εκτός από την επιστημονική ερμηνεία υπάρχει ένα ερώτημα κοινό, το οποίο όσο παραμένει αναπάντητο γίνεται όλο και πιο αμείλικτο: «Τι είδους κοινωνία θέλουμε να δημιουργήσουμε στο μέλλον;». Η κλιματική αλλαγή, η εξαφάνιση ειδών από τον πλανήτη με ταχύτατους ρυθμούς, η οικολογική καταστροφή, οι συνέπειες των πυρηνικών δοκιμών, η υπερβολική χρήση πλαστικού, όλα, συνθέτουν μια νέα πραγματικότητα, απειλητική γιατί παραμένει ανεξέλεγκτη.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ευαίσθητο στους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς κραδασμούς, ανοικτό στις ερμηνείες και στις προκλήσεις, προτείνει ως ραχοκοκαλιά της φετινής διοργάνωσής του τη σύνθετη σκέψη για την επόμενη μέρα του πλανήτη. Ο όρος «Ανθρωπόκαινος» (τον οποίο εισήγαγε το 2000 ο νομπελίστας φυσικός Πολ Κρούτζεν) συντίθεται από τις λέξεις «άνθρωπος» και «καινός» (νέος), παράθημα που χρησιμοποιείται στα ονόματα των γεωλογικών εποχών. Η νέα γεωλογική-πλανητική εποχή, που διαδέχεται την Ολόκαινο, σε μεγάλο βαθμό καθορίζεται από τις δραστηριότητες του ανθρώπινου είδους. Η ιδέα μεταπήδησε στις ανθρωπιστικές επιστήμες, κατόπιν σε εφημερίδες και περιοδικά και τέλος στην καλλιτεχνική δημιουργία (φωτογραφία, ποίηση, όπερα, κινηματογράφος). Το 22ο Φεστιβάλ, εκτός από το αφιέρωμα, παρουσιάζει και μια δίγλωσση έκδοση 120 σελίδων όπου επιστήμονες, ιστορικοί του κινηματογράφου και φιλόσοφοι αναπτύσσουν τις απόψεις τους, διερευνώντας τη νέα αυτή πραγματικότητα.


Από το ντοκιμαντέρ «Ανθρωπόκαινος».

Από την ταινία της έναρξης, ήδη, την ερχόμενη Πέμπτη, 5 Μαρτίου, δηλώνονται οι προθέσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή Ορέστη Ανδρεαδάκη, της γενικής διευθύντριας Ελίζ Ζαλαντό και στενών συνεργατών τους (όπως του επικεφαλής του προγράμματος Γιώργου Κρασσακόπουλου): «My octopus teacher» των Φιλίπα Ερλιχ και Τζέιμς Ριντ. Ο έμπειρος δύτης και σκηνοθέτης Κρεγκ Φόστερ αποφάσισε να κάνει καταδύσεις στο Ακρωτήρι των Καταιγίδων, και βρέθηκε μπροστά σε κάτι απολύτως απρόσμενο: ανέπτυξε μια θερμή σχέση με ένα χταπόδι! Το χταπόδι τον οδήγησε σε ανεξερεύνητα θαλάσσια βάθη και του έμαθε να βρίσκει τον δρόμο του μέσα σ’ ένα δάσος από φύκια, να συνδιαλέγεται με τα ψάρια και τα όστρακα. «Του έμαθε, επίσης, πως δεν είμαστε το κυρίαρχο είδος στη Γη. Μια ιστορία φιλίας, ένα τρυφερό μάθημα σεβασμού, ελευθερίας και κοσμολογίας», σημειώνουν οι σκηνοθέτες.

Και στα 10 ντοκιμαντέρ του αφιερώματος η εικόνα είναι εκείνη που μεταφέρει όλο το βάρος του κόσμου: η εκθαμβωτική ομορφιά συνυπάρχει με τον τρόμο («Ανθρωπόκαινος: Η ανθρώπινη εποχή») το ανθρώπινο συγκρούεται με το μη ανθρώπινο ορισμένων επιστημονικών αναζητήσεων που εκτυλίσσονται σαν θρίλερ («iHuman»), τοπία εξωπραγματικά αλλού άγονα σαν διαστημικά, αλλού ζούγκλες στις οποίες διασταυρώνονται ετερόκλητοι «κάτοικοι» και περαστικοί («Ενδοχώρα»), το έδαφος που υποχωρεί (κυριολεκτικά) κάτω από τα πόδια μας καθώς δισεκατομμύρια τόνοι από χώμα μετακινούνται κάθε χρόνο και αποκόπτονται από το φυσικό περιβάλλον τους («Earth»). Ο λόγος σε πολλά ντοκιμαντέρ είναι ποιητικός και ελλειπτικός, η αφήγηση στοχαστική, με υπαρξιακές και φιλοσοφικές ανησυχίες, ένας εσωτερικός διάλογος με τον χρόνο και τη μνήμη. Το επόμενο βήμα μπορεί να είναι εξίσου μεγαλειώδες και ολοκληρωτικά καταστροφικό.


Η πρώτη και η δεύτερη εικόνα είναι από το «My octopus teacher» –ταινία έναρξης του φεστιβάλ–, μια ιστορία φιλίας ενός ανθρώπου με ένα χταπόδι! Κάτω, σκηνή από «iHuman».

Νεκροταφείο ταινιών

Η σκηνοθέτις, θεωρητικός του κινηματογράφου και καθηγήτρια Τζένιφερ Φέι, που υπογράφει και την εξειδικευμένη μελέτη «Αφιλόξενος κόσμος: ο κινηματογράφος στην εποχή του Ανθρωπόκαινου» (Oxford University Press, 2018), ξεχωρίζει, στην ειδική έκδοση του Φεστιβάλ, το «αριστούργημα», όπως το χαρακτηρίζει, του Μπιλ Μόρισον «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος» (2016), που περιλαμβάνεται στο αφιέρωμα. Εχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την περιγραφή της για την ταινία αυτή, η οποία αποτελείται από πολλές διαστρωματώσεις, διαπλέκοντας, δεξιοτεχνικά, την κινηματογραφική ιστορία με την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον.


Ταξίδι στις Αλπεις και η μάχη μεταξύ ανθρώπου και φύσης στο «Safety 1,2,3» (αριστερά). «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος», μια εμβληματική ταινία για το ίδιο το σινεμά και την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον (δεξιά).

«Η ταινία αποτελείται κατά μεγάλο μέρος από σκηνές από μισοαποσυντεθειμένες ταινίες γυρισμένες σε νιτρικό φιλμ, οι οποίες θάφτηκαν στο παγωμένο έδαφος της κοιλάδας του Γιούκον το 1929 και ανακαλύφθηκαν το 1978. Το Ντόσον Σίτι, πόλη χρυσοθήρων τον καιρό του “πυρετού του χρυσού” στα τέλη του 19ου αιώνα, ήταν ο “τελευταίος σταθμός” στο κύκλωμα προβολής ταινιών. Οι ταινίες έφταναν στους μικρούς κινηματογράφους της πόλης δύο ή τρία χρόνια μετά την πρώτη προβολή τους. (…) Αντί να πληρώσουν τα έξοδα για την επιστροφή ταινιών που δεν είχαν πλέον καμία αξία, οι διανομείς έλεγαν στους ιδιοκτήτες των κινηματογράφων να τις ξεφορτωθούν, πράγμα που εκείνοι έκαναν θάβοντάς τες στην ευρύτερη περιοχή. (…) Το 1929 περισσότερες από 500 ταινίες μεγάλου μήκους (πάνω από 1.500 μπομπίνες νιτρικού φιλμ) κλείστηκαν σε κιβώτια και τοποθετήθηκαν στην άδεια πισίνα του Ντόσον Σίτι, όταν μπαζώθηκε για να μετατραπεί σε μόνιμη βάση του παγοδρομίου της πόλης. Τις επόμενες δεκαετίες το πέρμαφροστ πάνω στο οποίο είναι χτισμένη ολόκληρη η πόλη προστάτευσε τις μπομπίνες από την πλήρη αποσύνθεση και ολόκληρη τη συλλογή ταινιών από την αυτανάφλεξη, γνωστό κίνδυνο με το νιτρικό φιλμ. Οταν έγιναν νέες οικοδομικές εργασίες στα τέλη του ’70, ο εκσκαφέας έφερε στο φως μπομπίνες από εύφλεκτο φιλμ ανακατεμένες με μπάζα κάτω από το παγοδρόμιο (…) Σε αυτό το κινηματογραφικό νεκροταφείο το φιλμ δεν πεθαίνει, αλλά συσσωρεύεται στην υποτιμημένη του μορφή ως εύφλεκτο απόρριμμα».


Ταξίδι στις Αλπεις και η μάχη μεταξύ ανθρώπου και φύσης στο «Safety 1,2,3» (αριστερά). «Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος», μια εμβληματική ταινία για το ίδιο το σινεμά και την ανθρώπινη επέμβαση στο περιβάλλον (δεξιά).

Η μικροϊστορία «χωνεμένη» από (και στη) μεγάλη ιστορία. Ισως και τα πολλά πρόσωπα του Ανθρωπόκαινου. Μήπως, όμως, τελικά, πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο σε πολλές, διαφορετικές, λήψεις;

Ετικέτες: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Προηγούμενο Άρθρο

Κλείνουν σχολεία και πανεπιστήμια στην Ιταλία

Επόμενο Άρθρο

«Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία»

Σχετικές Αναρτήσεις

"1922 Μουσολίνι - 2022 Μελόνι... Είμαστε στην εποχή των τεράτων."
Άποψη

“1922 Μουσολίνι – 2022 Μελόνι… Είμαστε στην εποχή των τεράτων.” (του Βασίλη Μαυρέλου)

Λεηλασία της οικονομικής ολιγαρχίας, του κράτους της, της κυβέρνησής της και των βαστάζων τους. Μια εταιρεία είναι.
Άποψη

“Αυτό που βιώνουμε δεν λέγεται ακρίβεια, ληστεία λέγεται.” (του Βασίλη Μαυρέλου)

Λεηλασία της οικονομικής ολιγαρχίας, του κράτους της, της κυβέρνησής της και των βαστάζων τους. Μια εταιρεία είναι.
Άποψη

“Θα μας πάνε και σε πόλεμο για να παραμείνουν; Είναι αδίστακτοι και επικίνδυνοι.” (του Βασίλη Μαυρέλου)

Όσοι ζήσουν! (του Γεωργίου Ισ. Αμέντα)
Άποψη

Όσοι ζήσουν! (του Γεωργίου Ισ. Αμέντα)

Επόμενο Άρθρο
Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία

«Έχω χάσει τον μπούσουλα με τον όρο πρωτοπορία»

Πού πρέπει να γίνει η εγκατάσταση κέντρων υποδοχής μεταναστών;

Πού πρέπει να γίνει η εγκατάσταση κέντρων υποδοχής μεταναστών;

Προτεινόμενα

Οι νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για οφειλές στο Δημόσιο, συντάξεις, τέλη κυκλοφορίας

Οι νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για οφειλές στο Δημόσιο, συντάξεις, τέλη κυκλοφορίας

Από την Κυριακή η Fed έχει δανείσει σχεδόν 12 δισ. δολάρια σε αμερικανικές τράπεζες

Δημοφιλή Νέα

  • Ο Κόσμος το έχει Τούμπανο … και η Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ…  Κάτι Λέει.

    Ο Κόσμος το έχει Τούμπανο … και η Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ… Κάτι Λέει.

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Στο ίδιο έργο θεατές…(Για το αιφνιδιαστικό κλείσιμο του κεντρικού λιμανιού της Χίου) (Της Εμμανουέλας Ξενιάδη)

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Μνημείο Υποκρισίας λόγο “Μουσουρούλη” η Απάντηση της ΔΕΕΠ Χίου στον Σ. Μιχαηλίδη.

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Κανένα Ενδιαφέρον από Μουσουρούλη Λέει σε συνέντευξη του ο Ν. Μηταράκης.

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
  • Με “Πολιτικό Μανιφέστο” Τέλος ο Σ. Μιχαηλίδης από τη ΝΔ

    0 κοινοποιήσεις
    Κοινοποίηση 0 Tweet 0
Inda News

Inda News

Ενημέρωση Με Άποψη

NeuroSynthesis ΕE

Ελευθερίου Βενιζέλου 86
82132, Χίος
Ελλάδα

Επικοινωνία

P. (0030) 22710 81989
F. (0030) 22710 81989
Email: info@indanews.gr

Κορωνοϊός: 11124 κρούσματα σήμερα. 46 η Χίος

Κορωνοϊός: 11124 κρούσματα σήμερα. 46 η Χίος

Τα νέα κρούσματα σήμερα Κυριακή 30 Ιανουαρίου ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ. Σύμφωνα με την ενημέρωση, κατά το...

Περισσότερα
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video

Μέλος Του

melos media

Ετικέτες

Παντελής Μπουγδάνος Χίος Μπροστά ΄Προσφυγικό ΕΕ Κυριάκος Μητσοτάκης Χίος Σάμος Ανδρέας Μιχαηλίδης ΗΠΑ ΣΥΡΙΖΑ Νότης Μηταράκης νέα κρούσματα Τουρκία Δήμος Χίου Μεταναστευτικό Λέσβος κορονοϊός Προσφυγικό κορονοϊός
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία

© 2020 Neurosynthesis.

No Result
View All Result
  • Χίος
  • Β. Αιγαίο
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Άποψη
  • Επιστήμη
  • Ψυχαγωγία
  • Πολιτισμός
    • Λογοτεχνία
  • Video

© 2020 Neurosynthesis.

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη. Υποθέτουμε ότι συμφωνείτε με αυτό, μπορείτε όμως να διαγραφείτε ανά πάσα στιγμή. Ρυθμίσεις CookiesΑΠΟΔΟΧΗ
Πολιτική Απορρήτου

Πολιτική Απορρήτου Ιστότοπου

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη. Από αυτά, τα απολύτως απαραίτητα cookies αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή σας και είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies τρίτων τα οποία αποθηκεύονται μόνο μετά τη συναίνεσή σας και χρησιμοποιούνται για την ανάλυση της συμπεριφοράς σας στη χρήση του ιστότοπου. Για τη χρήση ή μη των cookies τρίτων μπορείτε να αλλάξετε την επιλογή σας οποιαδήποτε στιγμή.
Necessary
Always Enabled
Τα απολύτως απαραίτητα cookies χρησιμοποιούνται για τη διασφάλιση και εύρυθμη λειτουργία του ιστότοπου.
Non-necessary
Χρησιμοποιούμε cookies τρίτων για την ανάλυση της επισκεψιμότητας και της χρήσης του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookies για την προβολή διαφημίσεων και υπηρεσιών τρίτων (youtube).
SAVE & ACCEPT